Skibets historie
Sagafjord er et skib fra 1950’erne, der oprindeligt blev bygget som passagerfærge i Norge, men som nu i mange år har sejlet på Roskilde Fjord og dannet ramme om fester og måltider som sejlende restaurant.
Sagafjord er oprindelig et norsk skib
og blev leveret som bil- og passagerfærge til færgeselskabet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskab i foråret 1957.
Skibet blev døbt Halsnøy og sejlede på Kvinnheraruten frem til 1981. Simon Møkster, et shippingfirma, købte Halsnøy i 1981, skyndte sig at omdøbe skibet til Strilborg, men solgte det allerede igen to et halvt år senere til Odfjell Drilling & Consulting i Bergen.
Strilborg blev ombygget til moderskib for mini-ubåde og kom til at hedde Deep Sea Inspector. I 1987 skiftede skibet branche igen og kom til at hedde Party, da Jostein Hevrøy købte det.
I 1988 kom Party så til Danmark, købt af Erik Hansen. Skibet blev ombygget til restaurantskib på Morsø Værft og kom endelig til at hedde Sagafjord. Den 23. juni 1989 stævnede Sagafjord ud på sin jomfrutur som restaurantskib.
Efter mange års drift blev økonomien i selskabet på et tidspunkt presset, og man forsøgte blandt andet at udbyde det til salg folkeaktier i 2010, inden man i begyndelsen af 2012 løb tør for likvider og egenkapital.
Winnie Liljeborg var imidlertid kommet til at holde af skibet
og Liljeborg ApS overtog derfor selskabet i 2012 og indskød penge, så Sagafjord fortsat kunne sejle. I 2016 iværksatte man en meget omfattende renovering.
På det tidspunkt havde der over 27 år været mere end 700.000 passagerer ombord på Sagafjord, og det kunne ses. Resultatet blev blandt andet nye spisesaloner, køkken, soldæk og totalrenoverede motorer, der vil holde kedlen i kog i mange år fremover.
Renoveringen er foretaget i Roskilde af motorer i november – december 2015 og resten i januar – april 2016 på Assens Værft.
I foråret 2016 sejlede Sagafjord for første gang siden renoveringen og fra begyndelsen af 2018 har Sagafjord selv drevet restaurant og skib med egen besætning og personale i restaurant og køkken.
Selskabet har desuden implementeret en ny strategi med fokus på bæredygtighed, økologi, lokale råvarer – og selvfølgelig velsmagende mad!
Fra 2020 er vi nu diesel elektrisk med to elmotorer, og alle mekaniske enheder er elektriske. Derfor er vi langt mere bæredygtige.
SKIBET
M/S Sagafjord er fremtidssikret og har fået:
- To nye elmotorer, som hver leverer 210 HK
- To nye dieselgeneratorer med nyeste miljøbeskyttelsessystemer
- Nye el-tavler og el-anlæg
- Nye aksler og skruer og en ny ekstra sterntruster
- Udvidet soldækket, idet redningsflåderne er flyttet til området ved skorstenen
- Udført omfattende stålarbejder i bund og skrog
- Gennemgået omfattende lak og malerarbejde
BÆREDYGTIGHED
M/S Sagafjord er blevet mere bæredygtig og:
- Reduceret brændstoffet med 52 % og alt er nu elektrisk
- Reducerer udledningen af NOx med 80 % og sodpartikler med 93%
- Er blevet en asbestfri arbejdsplads
- Gas er fjernet, og skibets komfur er nu induktion
- Har nedlagt oliefyret, og ændret til ”luft til vand varmevekslersystem” for centralvarme og varmt vand
- Er malet med lystbåde bundmaling, som er mindre miljøbelastende
TEKNISKE
M/S Sagafjord er fremtidssikret og har fået:
- Kendingsbogstaver: OXYZ, 7943079
- Byggeår: 1957
- Bygget af Holmens Værft, Risør, Norge
- Bruttoregisterton 305 BT
- Nettoregisterton 95 NT
- Længde 38,7 meter
- Bredde 7,0 meter
- Dybdegang 2,1 meter
- Godkendt til sejlads med 156 passagerer
- 2 el motorer på hver 210 HK, år 2020
- 2 dieselgeneratorer, X15 på 500 HK og QSM 11-DM på 355 HK som driver 2 Standford generator, HCM 53401 og HCM S4LEM-F41, år 2020
- 2 eldrevne trustere. En i stævn og en i agter som giver skibet god evne til at ligge til og fra kaj